Futuristische eschatologieDe belangrijkste opvattingen binnen de
futuristische eschatologie hebben betrekking op het
millennium:
pre-millennialisme en
post-millennialisme. Binnen de pre-millenniumvisie zijn er drie interpretaties die verband houden met de opname van de gemeente:
pre-tribulation,
mid-tribulation en
post-tribulation. Sommige christenen interpreteren de Schrift als het gaat om bepaalde tijdspannes als louter symbolisch, anderen geloven in letterlijke tijdspannes volgens de tijden die in de Bijbel worden genoemd. Dit laatste wordt
dispensationalisme genoemd. In 2016 is een enquête gehouden onder protestantse predikanten in de VS over hun opvattingen over de eindtijd. Zie
rapport.
Hier zijn
Ed's persoonlijke lessen. Op basis van die lessen beschrijf ik de volgende onderwerpen. We leven nu in de zogenaamde tijd van de bedeling van genade. Het begon met het nieuwe verbond van Christus' bloed (Lucas 22:20). Deze tijd wordt ook wel het "Tijdperk van Genade" of het "Kerktijdperk" genoemd, dat plaatsvindt tussen de 69ste en 70ste jaarweek van Daniël in Daniël 9:24. Het gemeentetijdperk begint met de eerste Pinksterdag (Handelingen 2) en eindigt met de opname van de gemeente. Deze 70e jaarweek van Daniël duurt nu al zo'n 2000 jaar, wat pure genade is. Veel geleerden schatten dat de eindtijd op het punt staat te beginnen. De Bijbel zegt veel over de eindtijd. In de eindtijd zal Gods genade veranderen in toorn voor degenen die zich niet bekeren. Het boek Openbaring, een profetie die aan de apostel Johannes op het eiland Patmos werd geopenbaard, beschrijft in de hoofdstukken 4 - 19 in detail hoe Gods toorn zal zijn. Bijna elk boek van de Bijbel bevat profetieën over de eindtijd. Heel specifiek zijn de woorden van Jezus in Mattheüs 24. Om zicht te krijgen op de eindtijd is begrip van het boek van de profeet Daniël cruciaal. Het is echter moeilijk om een duidelijke en korte samenvatting te geven van wat er gaat gebeuren. Een paar evenementen zullen de eindtijd markeren. De volgorde van toekomstige gebeurtenissen is wat veel kerkleiders in de afgelopen jaren hebben verdeeld. Op dit gebied onderscheiden we
dispensationalisme,
verbondstheologie (gereformeerd / calvinistisch) en
vervangingstheologie.
Het volgende in dit hoofdstuk beschrijft de opeenvolging van gebeurtenissen zoals dispensationele premillenialisten het begrijpen, vooral degenen die geloven in
de opname van de gemeente vóór de
verdrukking. Zie positie 2 in de onderstaande afbeelding. Post-millennialisten (positie 3) en amillenialisten (positie 4) verwerpen deze opeenvolging van gebeurtenissen. Post-tribunationale pre-millennialisten (positie 1) ontkennen de opname van de gemeente.
Vóór de opname zal er grote onderdrukking zijn tegen Israël. Het zal allemaal leiden tot een invasie van buitenlandse mogendheden in het land Israël. Vier profetieën beschrijven deze
oorlogen en invasies.
Jezus Christus zal alle wedergeboren gelovigen en degenen die stierven als wedergeboren gelovigen van de aarde verwijderen in een gebeurtenis die bekend staat als
de opname (1 Thessalonicenzen 4: 13-18; 1 Korintiërs 15: 51-54), waarin Jezus zal verschijnen in de wolken en geen voet op aarde zal zetten. De gelovigen zullen in een oogwenk van de aarde worden gehaald (1 Kor. 15:52) en naar de hemel worden gebracht, waar ze bij Jezus zullen zijn. Voor de
rechterstoel van Christus zullen deze gelovigen worden beloond voor goede werken en trouwe dienst gedurende hun tijd op aarde (1 Kor. 3: 11-15; 2 Kor. 5:10). In de hemel vindt het
bruiloftsfeest van het Lam plaats (Openbaring 19: 7-10), waarin Jezus, het Lam, de bruidegom is en de opgenomen gemeente de bruid. Het bruiloftsmaal zal plaatsvinden rond de tijd van de
wederkomst van Christus, en het is niet hetzelfde avondmaal als het grote avondmaal van God in Openbaring 19:17. Bij dat bruiloftsmaal moeten alle gelovigen (de bruid) aanwezig zijn. Voor mij is het niet zeker wanneer dit avondmaal precies zal worden gehouden. Als het nog steeds in de hemel is vóór de wederkomst van Christus op aarde, moeten alle verdrukkingsmartelaren en oudtestamentische heiligen worden opgewekt en naar de hemel worden gebracht. Als die twee groepen na Christus' wederkomst op aarde worden opgewekt, moet het bruiloftsmaal op aarde worden gehouden.
Op aarde zal er een 7-jarige tijd zijn die bekend staat als de
verdrukking. Gedurende die tijd zal de zogenaamde
onheilige drie-eenheid regeren. Dit is een tijd waarin de
antichrist (het beest of de wetteloze) eerst een vredesverbond met Israël zal ondertekenen voor zeven jaar (Dan. 9:27). Halverwege die tijd van zeven jaar zal de antichrist het verbond verbreken. De volgende 3,5 jaar van de verdrukking op aarde (Openbaring 7:14) wordt "de tijd van Jacob's benauwdheid" genoemd (Jeremia 30: 7), vooral gericht op Israël. De antichrist (1 Johannes 2:18) zal samen met de
valse profeet een beeld van zichzelf (de gruwel van verwoesting) opzetten om aanbeden te worden in de tempel van Jeruzalem (Dan. 9:27; 2 Thessalonicenzen 2: 3-10) , die tegen die tijd is herbouwd. Tijdens de eerste helft van de verdrukking zullen er
144.000 Joden zijn die de wereld zullen evangeliseren, en miljoenen zullen tot geloof komen, en er zullen
twee getuigen en een
vliegende engel zijn die over God profeteren. Aan het einde van de 7-jarige verdrukking op aarde zal de Antichrist een laatste aanval op Jeruzalem lanceren, met als hoogtepunt de slag van Armageddon (Openbaring 16:16; 20: 1-3). Op dit moment zal Jezus Christus naar de aarde terugkeren, ook wel de wederkomst genoemd (Openbaring 19: 11-16), met Zijn legers. Jezus Christus zal Satan dan 1000 jaar lang in de afgrond (hel, bodemloze put) binden. Antichrist en de valse profeet zullen onmiddellijk worden verbannen in de poel van vuur (Openbaring 19:20). Jezus zal de naties oordelen als Koning der koningen en Heer der Heren (Openbaring 19: 11-16) met betrekking tot hun positie en daden jegens Israël (Mattheüs 25: 31-46). Dan zal Jezus 1000 jaar lang over Zijn aardse koninkrijk heersen, ook wel het
Duizendjarige Koninkrijk genoemd (Openbaring 20: 1-6). Aan het einde van de duizend jaar zal Satan voor een korte tijd worden vrijgelaten en opnieuw verslagen en voor eeuwig in de poel van vuur worden geworpen (Openbaring 20: 7-10). Christus oordeelt dan alle ongelovigen (Openbaring 20: 10-15) bij het
oordeel van de grote witte troon, en werpt ze allemaal in de poel van vuur. Christus zal dan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde inluiden (Openbaring 21: 1-8); er zal geen zonde, verdriet of dood meer zijn. En het nieuwe Jeruzalem komt neer van God, de eeuwige woonplaats van gelovigen (Openbaring 21: 9-27). Er is geen tempel in de stad, omdat de Here God en het Lam zijn tempel zijn.
Als we naar Openbaring kijken, zien we dat het allemaal profetie lijkt te zijn. In de hoofdstukken 2 en 3 zien we waarschuwingen, lofprijzingen en aanmoedigingen voor zeven gemeenten: Efeze, Smyrna, Pergamum, Thyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea (Openbaring 1:11). De namen van de gemeenten zijn de namen van echte gemeenten in Jezus 'tijd. De hoofdstukken maken deel uit van de Openbaring-profetie. Sommige geleerden denken dat de boodschappen aan deze gemeenten slechts een verslag van de geschiedenis zijn. Persoonlijk geloof ik dat de boodschappen ook een profetische inhoud hebben die op ons van toepassing is, wanneer we ons voorbereiden op de komende gebeurtenissen; gewoon omdat Openbaring 1:19 spreekt van "wat nu is en wat er later zal gebeuren".